Efter tre års trängselfiasko börjar Västlänkspolitikerna bli nervösa.

När det Västsvenska paketet i all hast skapades 2009 beslutades om trängselskatt för att finansiera större delen av paketet. Detta trots att alla fyra Allianspartier tidigare varit högljudda motståndare till trängselskatt, och trots att socialdemokraterna lovat att en folkomröstning skulle avgöra om det blev aktuellt med trängselskatt.  Finansiering var huvudskälet till skatten, men den motiverades också med att den skulle minska trafiken och därmed avgaserna.

Och det började ju bra. De första januaridagarna 2013 var det ganska tomt på Göteborgs vägar. Men ganska snabbt började trafiken återgå till det normala. Dessutom fick vi mycket kraftiga trafikökningar på vägar som inte var belagda med trängselskatt, t ex sträckan mellan Partille och Landvetter.

Men trots att trafiken uppenbart inte minskade speciellt mycket så drev Göteborgs kommun en propagandistisk beskrivning av utvecklingen där man hela tiden sjöng trängselskattens lov. Inför folkomröstningen så började den här bloggen att granska de officiella siffror som fanns och dessa visade tydligt att den glättiga beskrivningen av trängselskatten saknade stöd i fakta. Därefter har jag fortsatt att publicera Transportstyrelsens siffror.

Som diagrammet nedan visar så är trafiken olika hög i Göteborg beroende på månad. Men jämför vi månad för månad så har trafiken ökat i stort sett varje månad 2014-2015. En liten dipp i början av året efter skattehöjningen, men den minskningen återgick ganska snabbt till det normala.

Trängselpassager Gbg 2013-2015

Efter tre år av förnekelse börjar nu Göteborgspolitikerna erkänna att trängselskatten inte fungerar trafikminskande. ”Det var inte vad vi tänkte”, säger Johan Nyhus, S. Nyhus fortsätter: ”För att vända den trenden krävs bättre kollektivtrafik”. Tre år har det alltså tagit för Göteborgspolitikerna att förstå att det krävs bättre kollektivtrafik om trängseln skall minskas. Tre år. Samtidigt driver  (de flesta) Göteborgspolitikerna att Västlänken skall byggas, ett projekt som förhindrar förbättringar av kollektivtrafiken i kanske 20 år (se tidigare blogginlägg här). Kan vi hoppas att det inte krävs tre år till innan politikerna erkänner bristerna i Västsvenska paketet och stoppar Västlänken?

—————————————————————————

Vill du ha ett mail när nya inlägg publiceras så klicka här.

 

Dela
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone