Göteborgs politikblogg

Alliansen måste ompröva Västlänken!

Några dagar efter att kommunalrådet Martin Wannholt (m) gick ut och varnade för dramatiska kostnadsökningar av den redan från början dyra Västlänken försöker Göteborgs politiker tysta ner kritiken och vända valrörelsen mot andra frågor.

Men detta fungerar förstås inte. Alla vet redan att Wannholt är ansvarig för trafikfrågor i moderaterna och jobbar heltid med detta som kommunalråd. Självklart har han grund för sin kritik.

Trots enormt researcharbete de senaste dagarna både hos Trafikverket och Handelskammaren så har ingen lyckats motbevisa Wannholt. Och det är inte motbevisning politik skall handla om. Principfrågan är om vi skall bygga en pendeltågstunnel för 20-25 (eller 30) miljarder när det bevisligen finns bättre och billigare alternativ.

Det kokar bland Alliansväljare. Och jag tror det kokar hos en betydande del av de rödgröna väljarna också.

Det håller inte att bara upprepa ett mantra när människor undrar varför Västlänken måste byggas. ”Vi står fast vid avtalet”, ”vi står fast vid västsvenska paketet i dess nuvarande utformning”. Jo, vi vet det, men berätta varför. Och berätta varför det inte verkar spela någon roll om det blir fördyringar.

Jag vill att Alliansen kliver fram och säger att vi måste gå till botten med alla kostnader för Västlänken, både de kostnader som ligger i projektet OCH de kostnader som ligger utanför (som Göteborg själva kommer att få ansvara för). Och detta gäller inte bara Västlänken. Hela Västsvenska paketet har kostnader som faller ensamt på Göteborg, t ex iden om att lägga Mårten Krakowsgatan i dike för ca 1 miljard.

4 kommentarer

  1. 20 eller 25 miljarder för Västlänken?

    Mycket grovt räknat skulle ”felräkningspengarna” på 5 miljarder räcka för att avlöna 1000 undersköterskor i 10 år!

  2. ”När det bevisligen finns bättre alternativ.” Det får du gärna bevisa! Jag har inte sett nåt. Och nej, gårdaalternativet är inte bättre.

    1. Om man kan släppa tanken på en järnvägsstation under Haga så finns det betydligt bättre alternativ än Västlänken.

  3. Stationen i Haga var från början tänkt som en station vid Järntorget. Där hade den fungerat bättre, men på grund av markförhållanden så gick det inte bygga en station där. Det skulle blivit ännu dyrare…

Stängt för kommentarer.