Vilken folkfest! Vilket engagemang! Vilken vilja!
Jag hade trott på runt 2.000 deltagare i demonstrationen. Det krävs MYCKET för att verkligen bege sig ut och demonstrera.
Hade det kommit 4.000 så hade det varit helt fantastiskt.
Vi blev 7.000!!! Och jag undrar om det inte kan ha varit fler. Tåget täckte ju hela Avenyn när jag tappade Götaplatsen ur sikte.
Härliga, engagerade tal. Underbar ironi med foliehatten på Barbara Lindell! Och bandet!
Muren runt Västsvenska paketet börjar nu rämna. Men vi måste locka fram fler inne i partierna att ”komma ut” som motståndare till Västlänken och trängselskatt. Innan dess kommer JA- sidan fortsätta mala på om att ”beslutet är taget”, ”Göteborg äger inte frågan”, ”Västlänken håller budget” osv osv.
Länkar in farsans inspelning av mitt tal på Kanaltorget 🙂
Ungefärlig textversion av talet här nedan:
”Varför är vi här idag? Jo, vi protesterar mot att folkomröstningen inte följs. Ja, i Sverige år 2014 måste medborgarna gå ut på gatorna och demonstrera för att man skall följa valresultat!
På valsedeln stod det: Anser du att trängselskatten skall fortsätta i Göteborg efter valet 2014?
(Valet som alltså var i september för mer än två månader sedan.)
Svaret i folkomröstningen blev NEJ. Och inte bara NEJ utan ett rungande NEJ! En utklassningsseger med 57% NEJ, mot 43% JA
Och vad händer nu? Jo, man ställer in datorerna att HÖJA trängselskatten 1:e jan. Men det är ännu värre än så. På valsedeln fanns ju en lång varningstext om västsvenska paketet. Om vi var olydiga och röstade NEJ, så skulle hela västsvenska paketet vara i fara. Men det är ju just det vi vill!
Men i stället fortsätter man att pumpa in miljon efter miljon i Västlänkenprojektet.
Jag tycker det är otroligt viktigt med BRA kollektivtrafik. Göteborg behöver det. Men om vi lägger varenda krona på Västlänken så finns det inga pengar kvar till spårvagnar och bussar. Spårvagnarna får fortsätta gnissla fram i 10 km /h i centrum. I 20-25 år till.
I oktober ökade trafiken genom betalstationerna med över 5%. Biltrafiken har ökat varje månad i år och nu är det lika långa köer som innan skatten infördes. Detta visar att trängselskatten inte hjälper miljön ett dugg!!
De som vill bygga Västlänken jublar förstås, för ju mer trafik, ju mer pengar till Västlänken. Men miljön och trängseln blir inte bättre för att det finns en Västlänk om tolv år. Bättre kollektivtrafik behövs NU!
Jag vill INTE att det här skall leda till politikerförakt.
Tvärtom så är det viktigt att vi ger vårt stöd till alla de medlemmar i JA-partierna som innerst inne är emot trängselskatt och Västlänken, men inte vågar kliva fram. För når vi inte in i partierna blir vi överkörda.
Till sist:
Vi måste lova varandra att inte ge upp. Det här kan ta lång tid. Vi kan behöva kämpa fram till nästa val. Men det är värt kampen.
För Göteborg och Västsverige. Och för demokratin.”
Bra talat, Joakim!
Vi får hoppas att flera politiker våga komma ut ur ”VSP-garderoben”.
Intressant att nu företag kan begära ut passagelistorna för att övervaka sina anställda:
http://www.expressen.se/gt/anstallda-kan-bevakas–genom-trangselskatt/
Något jag länge misstänkt skulle kunna ske – och nu har det skett…