Trängselskattesystemet har havererat!
Färska siffror från Transportstyrelsen visar att trafikökningen inte bara fortsätter, utan till och med accelererar. Ökningen i augusti blev hela 5,4 %. Därmed råder det inte minsta tvekan om att hela trafikminskningen, som skedda då trängselskatten infördes, nu är helt borta. Det kan finnas kvar en viss minskning vid själva stationerna, men den totala trafiken i Göteborg ökar nu.
Den förnekelse från trängselvänner som skedde då jag publicerade ökningssiffrorna fram till juni månad faller nu pladask. Bland annat skrev det s k Nätverket Ja till Trängselskatt en tresidig hatartikel mot mina siffror och utnämnde mig till årets dumstrut.
Min analys är enkel. Det är i första hand resebehovet som avgör biltrafikens storlek. Priset på bilresan är underordnat. Eftersom kollektivtrafiken i Göteborg inte på långa vägar når upp till Stockholms nivå får trängselskatten ingen effekt här. Det är samma trängsel, samma utsläpp, men förstås en rejäl summa pengar insamlade till Västlänken.
Utvecklingen är förstås oerhört allvarlig. Vad som krävs nu är politiskt mod att flytta fokus till mer kortsiktig problemlösning. Det handlar om att snabbt öka kapaciteten och hastigheten i spårvägs- och bussnätet. Projekteringen av Västlänken måste omedelbart stoppas då den förhindrar de akuta åtgärder som behövs.
Hur många av er som sitter fast på Hisingen varje morgon och eftermiddag kommer att ha nytta av Västlänken när den är klar om 12 år?
Just precis så är det. Och lägger du sedan till de kraftiga trafikökningarna på E45 så inser man att trafiken aldrig minskat på infartslederna, den omfördelades bara och detta framförallt pga att E45s ombyggnad blev klar i November 2012. Detta är den enskilt största förklaringen till den minskade differensen i restider på E6N, inte trängselskatten.
Trafiken på E45 har ökat mer än vad trafiken på E6 norr om Angeredsbron har minskat.
I diagrammet – vad är siffran för 2012?
Hej!
Alla underlag finns i excelfilen. De absoluta värdena räknar Trafikkontoret ut en gång per år. Därför har jag fått arbeta med relativa tal. I filen ser du dock värdena för varje enskild mätpunkt.
För många människors som kommer till göteborg. Städerna kan inte växa oändligt.
Finns inget jobb som betalar i alla fall. Bättre flytta tillbaka på landet och låta de andra kväva frivilligt.