I den panik som uppstått efter att Göteborgarna röstat fel i folkomröstningen har en del debattörer börjat hävda att folkomröstningen strikt handlade om trängselskatt som princip. Genom att byta finansiering för Västsvenska paketet skulle det vara fritt fram att bygga Västsvenska paketet trots Nej-segern i folkomröstningen.
Inget kunde vara mer felaktigt vilket lätt går att visa:
1. Valsedeln:
Om valsedeln strikt hade handlat om finansieringen av västsvenska paketet hade det varit enkelt att skriva det i valsedelns text. Med en ruta för vanlig skatt och en för trängselskatt. I stället utformades valsedeln som ett reklaminlägg för trängselskatt och Västsvenska paketet, med syfte att stimulera JA-röster.
2. Politikernas uttalanden inför omröstningen:
Stefan Löfvén fick frågan om vad som händer vid ett nej i GP:s chat: ”Då saknas 17 miljarder kronor och då faller paketet.”
Dåvarande finansministern Anders Borg på besök hos Handelskammaren, som ju var ledande i JA-kampanjen:
”Ni måste rösta JA till västsvenska paketet, annars stänger ni många möjligheter”
Även dåvarande kommunikationsministern Catharina Elmsäter-Svärd har varit på besök hos Handelskammaren (under Almedalsveckan) och sa där ”Bra om göteborgarna röstar ja så att vi kan bygga västsvenska paketet”
Trafikverket förtydligar i sin reklambroschyr ”Västsvenska paketet kostar 34 miljarder kronor att genomföra. Utan den medfinansiering som trängselskatten innebär, kan vi inte genomföra satsningarna i rimlig tid. ”
Den rödgröna ledningen i Göteborg skrev till och med en debattartikel i GP innan folkomröstningsbeslutet i fullmäktige: ”Trängselskatten är en helt avgörande del i finansieringen av det Västsvenska paketet. ”
Och så har diskussionen varit. Ingen politiker från Ja-, eller Nej-sida har påstått att folkomröstningen endast gällde finansieringsform för Västsvenska paketet. Tvärtom, båda sidor har använt innehållet i Västsvenska paketet som ett argument för Ja, eller Nej till trängselskatt
Därmed innebär NEJ i folkomröstningen inte bara NEJ till trängselskatt utan också ett NEJ till västsvenska paketet (i dess nuvarande form). För de som följt debatten råder det knappast någon tvekan om att det är Västlänken som Göteborgarna är mest skeptiska till.
Mycket bra analys. Dock finns mer att tillägga.
Namnet VÄSTSVENSKA PAKETET fick regering och svenska folket att tro att miljarderna skulle komma hela Västsverige tillgodo. Så blir det5inte. Det handlar nästan enbart om GBG innerstad!
Det är dessutom ansvarslöst att spendera dessa miljarder på ett lokalt projekt som definitivt inte bidrar till järnvägstrafiken till och förbi Gbg.
Kommunstyrelsen vet mycket väl att hela detta projekt kommer att vara bortkastat den dagen den stora snabbtågsjärnvägen OSLO-GBG-KÖPENHAMN skall byggas. Detta projekt kräver att du skall kunna resa Oslo till Köpenhamn på 2,5 tim med stopp i Gbg. Svenska regeringen har redan gett sig in i detta projekt. Det innebär att en rak linje med station i Gårda området blir nödvändig. Innebär nya miljarder.
Bengt Gustafson
Jag håller delvis med dig. De flesta byggena i Västsvensk paketet sker förvisso i Göteborgs innerstad. Men nyttan av Västlänken berör få Göteborgare då pendeltågen är till för trafiken från kommunerna utanför Göteborg. Eller menar vi samma sak+
Så kloktdu skriver Joakim.
I dagens GP skriver två miljöpartister från Lerum på samma tema som du, från ett annat perspektiv men ändå inte. De står uppenbarligen inte på samma sida som sina partikamrater i Göteborgs i frångan om Västlänken. De tycker inte att det Västsvenska paktet gynnar regionen, bara Göteborg. Det här skär över partigränserna, nu har äntligen någon vågat visa det. Även du opponerar mot patilinjen, inte i brofågan, men gällande Västsvenska Paketet. Bra det.
Västlänken i sin nuvarande utformning är ett projekt för att stärka Göteborgs stadskärna. Det har väldigt lite med regionen att göra. Regionens problem löses enklare och billigare med andra lösningar som ger pengar över till det som miljöpartister från Lerum pekar på.
Sedan är regionen än mer beroende av en god kollektivtrafik inom Göteborg, det får man inte med VSP.
Nej, vl stärker inte stadskärnan överhuvudtaget. Den hjälper något 1000-tal resenärer att dagligen åka några minuter snabbare mellan några stationer.
Det är dålig utväxling på pengarna.
Svammel! Jag röstade för ett NEJ till Trängselskatt. Och det av ett flertal skäl. Om det innebär att hela paketet eller delar av det faller, så är det för mig av mindre intresse. Det är fenomenet Trängselskatt, denna EXTREMT ORÄTTVISA SKATT och det faktum att man skall ta betalt för att behöva köra till och från sitt arbete som är det jävliga!
Jag beskriver bara vad ledande politiker sagt. Västsvenska paketet faller utan trängselskatt. Därför är det bra att det blev nej till trängselskatt. Då tvingas en omprövning av paketet fram.
Håller med om att trängselskatten slår slumpmässigt och att 15% av skatten går til administration gör inte saken bättre.
Bra Joakim R! Jag känner dig inte, så jag utgår bara ifrån det du skriver.
Folkomröstningen om något som redan hade tryckts på göteborgarna och andra utan vidare genomfördes till skillnad mot andra omröstningar i efterhand, 1 år och 9 månader efter införandet. Människor tog ställning till något som redan fanns. Resultatet visar att medborgarna är allt annat än dumma och lättlurade. Det har enat vårt av politikerna segregerade och sargade Göteborg mer än något annat! Hovås, Askim, Bergsjön, Kortedala, Backa, Hisingen, de var överens i frågan, trots brutala sociala skillnader.
För att det inte skall råda fortsatt tvekan och förvirring, i och med det förnekelsetillstånd som ansvarslösa eller lurade, opålästa politiker nu bifinner sig i, när man på alla sätt försöker koppla isär trängselskatten och Västsvenska paketet och då allra mest miljö- och samhällskatastrofen som Västlänken innebär för staden Göteborg och invånarna, kan man läsa Trafikverkets rapport Västlänken, Sammanhang och effekter (2013-06) i länken nedan. På sidan 20, sista punkten, efter annat löst fluff, ges svart på vitt med deras egna ord, hur trängselskatten och Västlänken hänger samman.
”Trängselskatt i Göteborg ingår som en prognosförutsättning, i både jämförelse- och utredningsalternativ”
Prognoserna handlar om den samhällsekonomiska analysen som man trollat upp från ett kraftigt minus -0,47 till som värst +0,3 genom att börja manipulera beräkningarna på lösa, mycket lösa grunder. Läs själva om ni vill.
Trängselskatten är alltså en förutsättning även med dessa manipulationer i försöken att vända ett kraftigt minusprojekt till ett plus för att till varje pris trycka igenom Västlänken med Trafikverkets benägna hjälp.
http://www.trafikverket.se/PageFiles/131270/vastlanken_sammanhang_och_effekter_201306.pdf