Göteborgs politikblogg

Farlig politisk mytbildning om trängselskatten!

Ni som följer bloggen vet att jag löpande sammanställer statistik från Transportstyrelsen över antalet passager genom betalstationerna. Denna statistik ger en tydlig indikation på hur biltrafiken utvecklas i Göteborg. Min sammanställning är helt objektiv. Den visar fakta.

Och fakta är att trafiken genom betalstationerna ökar månad för månad. Men när man läser t ex Rödgrönas förslag till budget för Göteborg eller M-Fp-KD:s yrkande ang  varför folkomröstningsresultatet skulle nonchaleras så skriver man att trängselskatten minskat trafiken. Sanningen är ju dessvärre rakt motsatt. Trafikökningen fortsätter 2015!

Trängselskatt i Göteborg kv 2-2015

 

Trafiken ökar i Göteborg och den tillfälliga minskningen då trängselskatten infördes är borta. Tjänstemännen i Göteborg kämpar med att försöka få trängselskatten att framstå så positivt som möjligt, men i rapporten Trafik- och resandeutveckling i Göteborg 2014 tvingas man nu medge att trafiken i de tunga stråken in mot Göteborg ökar. Man påpekar dessutom att siffrorna underskattar verkligheten då man inte har med passagerna över Jordfallsbron när man redovisar Göta Älv-snittets trafikutveckling. Men väljer ändå att skriva att trafiken över Göta Älv ökat med 1,2% när den korrekta siffran är 1,9%, vilket enkelt kan räknas fram i materialet.

Det är mycket allvarligt att prestigen kring trängselskatten gör att man låtsas att man har kontroll på trafikutvecklingen och målen med trängselskatten uppnåtts. Men sanningen om trafiken är obekväm. För vi vet ju att Västlänken inte kommer att ha någon märkbar effekt på biltrafiken. Och eftersom Västlänken slukar alla resurser som hade behövts för effektiva kollektivtrafiksatsningar så måste man fortsätta upprepa mantrat att ”Västlänken behövs” och ”trängselskatten minskar trafiken”.

Så länge man övertalar sig själv att biltrafiken minskar så lär vi inte se några vettiga kollektivtrafiksatsningar utan det är ”all-in” på Västlänken som gäller. Med katastrofala följder för Göteborgsmiljön som resultat.

———————————————————————————

Vill du ha ett mail när nya inlägg publiceras så klicka här.