- Kostnaden på 20 mdr stoppar viktigare kollektivtrafikprojekt. Spårvägssystemet med åtta gånger fler resenärer kollapsar utan snabba åtgärder.
- Alternativa lösningar är inte utredda, till exempel den spännande idén med centralstation i Gårdaberget – kombinerad med mer finmaskig snabbspårväg.
- Byggtiden på 10-12 år bromsar hela Göteborgs utveckling.
- Gigantiska CO2-utsläpp under byggtiden. Negativt klimatnetto även om biltrafiken minskar.
- Sämre stationsläge för underjordiska ”centralen” bakom Nordstan, långt från viktiga bytespunkter.
- Säckstationen kvar för icke-pendeltåg.
- Stationerna Haga och Korsvägen har för lågt befolknings- och arbetsplatsunderlag.
- Bortse inte för risken för byggproblem! Enorma schakt i centrala Göteborg under hela byggtiden.
- Snabbspårväg Centralen-Järntorget kan inte byggas förrän Västlänken är klar.
- Längre restider pga omväg via Haga och tiden i rulltrappa upp från underjorden.
Men för balansens skull:
Västlänken ökar kapaciteten för tåg till och från Göteborg. Det är bra, men inte värt 20 miljarder.