Jordskredsseger för Nej till trängselskatt – och Västlänken

Göteborgs maktelit är i chock. Göteborgarna har rest sig mot överheten och röstat NEJ. Och inte bara NEJ, utan ett rungande, kraftfullt NEJ. Resultatet är överväldigande eftersom :

  1. Myndigheterna har i åtskilliga utskick till samtliga hushåll i hela Västra Götaland ihärdigt propagerat för Västsvenska paketet, Västänken och trängselskatten. Flera reklamfilmer har producerats och skickats ut via TV-reklam och sociala medier. Även radioreklam har producerats. Men göteborgarna har inte övertygats
  2. Sju partier (m, fp, c, kd, mp, s och v)  har gemensamt i hela Västra Götaland ställt upp på Västsvenska paketet. Endast enstaka kritiker inom Alliansen har brutit enigheten. I övrigt har det politiska motståndet burits av partiet Vägvalet. Och göteborgarna har inte övertygats.
  3. Hela Göteborgs och Västsveriges framtid har enligt JA-sidan hotats vid ett NE till trängselskatt. Men göteborgarna har inte gått att skrämma.
  4. Opinionsmätningar före valet visade på tydligt övertag för JA-sidan.

Så vad hände egentligen?

Västsvenska paketet var för dåligt

Ja, det enkla svaret är att Västsvenska paketet helt enkelt är för dåligt! Innehållet i paketet är inte värt pengarna. Och därmed kan det inte motivera trängselskatten. Mer komplicerad är egentligen inte analysen.

Om vi bryter ner resultatet och ser hur olika delar av Göteborg röstat så ser vi en JA-majoritet i centrala Göteborg i en ring som begränsas av Majorna-Högsbo-Kålltorp och enstaka distrikt runt Backaplan. Enkelt uttryckt, de delar av Göteborg som pga av sin närhet till centrum redan idag har lättast att undvara bilen har röstat ja. Exakt samma tendens som fanns då Stockholm hade sin folkomröstning.

Utanför Göteborgs centrala stadsdelar är övervikten för NEJ kompakt.

Dela
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

En reaktion på “Jordskredsseger för Nej till trängselskatt – och Västlänken”

  1. Notera också att motståndet är störst i de ”fattigaste” stadsdelarna. Dvs, fördelningseffekten är tydlig i resultatet. De ned lägst inkomster också mest benägna att rösta nej. Detta påpekade jag ofta i debatterna innan införandet, men motståndarna hävdade bestämt att de med lägst inkomster ändå inte har bil. Varför röstar de då emot?

    Jag tror att det är av samma orsak som många fattiga amerikaner röstar på republikanerna – dvs, de (i USA) tänker inte fortsätta att varavfattiga. I Göteborg så kan detta översättas till att även de utan bil planerar att skaffa en…

Kommentarer inaktiverade.