Pendeltågen minsta problemet i kollektivtrafiken

(Nu finns möjlighet att prenumerera på bloggen via menyn eller här)
Om vi vill minska trängseln och få fler att åka kollektivt så är det inte pendeltågstrafiken vi behöver förbättra. Pendeltågen erbjuder den absolut snabbaste kollektivtrafiken i hela Västsverige vilket framgår av diagrammet nedan.

Klicka för större bild

Som hyfsad tvåa i kvalitet kommer expressbussarna.

Sist i snabbhetsligan hittar vi stadsbussarna och spårvagnarna. Med ett lysande undantag. Snabbspårvägen till Angered som faktiskt når tunnelbanenivå på hastigheten.

De allra flesta resor i Göteborg sker med spårvagn. Därför måste vi  se till att hela spårvägsnätet blir lika snabbt som Angeredsbanan. Då behövs snabblinjer som tar sig runt city, i stället för att fastna i Brunnsparken. Det behövs också några mindre tunnlar för att hitta genvägar. Se på sträckan Chalmers-Korsvägen vilken effekt en kort, billig bergtunnel kan ge. Eftersom spårvagnen kan göra mycket skarpare svängar än tåg, och är kortare, så kan man hitta tunnelvägar utan att gräva upp hela Göteborg.

Framför allt kan en spårvägssatsning göras successivt. Om vi börjar med snabblinjen mellan Centralen och Järntorget så skapar vi direkt en helt annan kapacitet i Brunnsparken. Kanske fortsätter man med en tunnel under Masthugget från Linneplatsen till Majorna. O s v,

Jag skall inte gå in på mer sätt att bygga ut spårvägen. Det finns redan ganska mycket material om detta. Problemet är att Västlänken stoppar dessa planer i  kanske 20-30 år pga av att pengarna inte räcker. Och själva Västlänksbygget stoppar rent fysiskt spårvägssatsningar.

Slutsats: Gör en billigare lösning för pendeltågen. Använd mellanskillnaden för att skapa snabbspårväg.

Dela
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

2 reaktion på “Pendeltågen minsta problemet i kollektivtrafiken”

  1. Nu trakasserar du de som åker kollektivt med alla dina inlägg som du skriver och om detta fortsätter så kommer det att bli en polisanmälan om hets mot folkgrupp, för där ingår gruppen kollektivresenärer.

  2. Är inne på samma spår! Dock förespråkar jag ett Skytrain ala Berlin m.fl. Kan göras tyst och ljust som i Dubai t.ex.
    På tyska S-bahn kan en pendlare även ta med cykeln ombord! Praktiskt.

Kommentarer inaktiverade.